Rengeteg cikk születik arról, hogy a HR-eseket miért irritálják az Y(és Z)-generációs munkavállalók és ezeknek az embereknek miben kellene megváltozniuk.
Fordítsuk most ezt meg!
1. Ne írd bele az összes álláshirdetésbe, csak, ahol tényleg kell, hogy kell angolul tudni a munka elvégzéséhez!
Egyrészt, mert mindenki behazudja. Másrészt, mert nem fizeted meg, aki tényleg tud angolul. Egy csomó esetben valójában nincs is rá szükség. Ilyenkor átverted, mert azt hitte, fogja tudni használni. Nem fog fejlődni, ha szabadidejében nem angolul olvas és néz sorozatot, elveszett. Aki meg tud angolul, azoknak a nagy része már nincs az országban vagy fél lábbal kint van.
2. Ne mondd az interjún, hogy van feljebb lépési lehetőség, ha nincs!
Ha nincs, hát nincs. Ne legyen már az összes ügyfélszolgálatos hirdetésben is ez a kamuszöveg. Egyrészt, mert akiket nem érdekel, azoknak mindegy. Másrészt, akiket érdekel, azoknak meg nem mindegy és csalódni fognak a munkájuk során és otthagyják a céget. Mert elhitték neked.
3. Ne sorold hosszan az elvárásaidat feléjük, miközben mellékesen odavetsz néhány dolgot, amit a cég nyújt nekik!
Ez nem szívesség. Nem szívességet teszel neki, hogy felveszed. Sőt. Ilyen munkaerőpiaci helyzetben ennek nem is szabadna, hogy megforduljon a fejedben. Ez egy kölcsönösen előnyös viszony, legalábbis így kellene lennie, ő gazdagítja a céged, te fizetsz neki ezért. Ennyi.
4. Ne ígérgess felelőtlenül!
Ha az interjún egy perszével elintézed a home office lehetőséget, a másfajta munkarendet, a túlórát, az állandó elfoglaltságot vagy bármit, és később kiderül, hogy ez még sincs így, azonnal bizalmi válsággal indítod a kapcsolatot a cég és a munkavállaló között.
5. Ne kérdezgess a magánéletéről, mert ha meg tud valamit oldani, megoldja, ha nem, nem.
Ne kérdezd, hogy van-e gyereke, ha van, hogyan oldja majd meg, hogy vigyázzanak rá. Meg tudja oldani, hiszen ezért akar dolgozni. Ha meg nem tudja megoldani, nem azért, mert gyereke van. Rengeteget betegeskedő szinglivel is sokan találkoztunk már munkahelyen. Nem kell a hiányzáshoz gyerek.
6. Ne akadj fenn piszlicsáré dolgokon!
Sokat használ egy szót? Izgul az interjún? Nem teljesen úgy kommunikál, ahogyan később kell majd a munkában? És? Ez tényleg annyira fontos, hogy emiatt végül ne tudj felvenni senkit, mert mindenki kicsit fura?
7. Ne legyél szexista!
Ha valaki 36 éves szingli, ne kérdezgesd tőle, hogyhogy nincs gyerek és mikor lesz. Ugye nem kérdeznéd ezt meg egy férfitól hasonló helyzetben? Pedig a férfiak is mehetnek GYED-re és táppénzre is a gyerekükkel. Ha valaki számodra "férfias" vagy "nőies" területen dolgozik, ne állj értetlenül a helyzet előtt, és ne hozd zavarba a szexista kérdéseiddel ennek miértjéről!
8. Ne hazudj a bérekről és juttatásokról!
Ha a bérigénye egy bizonyos összeg, ha sokkal alatta tudsz csak ígérni, ne hívd be. Szemétség. Húzod az idejét, persze a tiédet is, de a tiédet fizeti a munkahelyed. Ne hazudd, hogy van cafeteria, ha az valójában be van építve a bérbe, mert ez is azonnali bizalomvesztést okoz majd a munkavállalódban.
9. Tegyél érte, hogy a munkahelyi kommunikáció megfelelő legyen!
Ne hagyd, hogy az emberek minősíthetetlen stílusban beszéljenek egymással, a beosztottjaikkal vagy akár a főnökeikkel. Szervezz olyan tréningeket, ahol ezeket leoktatod, akár azon a szinten is, hogy milyen nyelvi formulákat használunk egymással írásban és szóban.
10. Törődj a munkavállalóiddal!
Bizonyos időszakonként tedd lehetővé számukra, hogy beszélhessen a problémáikról, hogy megoldást kínálhass a számukra. Szervezz negyedéves értékeléseket, ahol minden fél elmondhatja, hogy látja a helyzetét, annak érdekében, hogy hosszútávon tudjanak együttműködni. Moderáld a beszélgetést. Így majd lojális, dolgozni akaró munkaerő vesz téged körül, szakmai alázattal, amit mindig úgy hiányolsz.
+1. Tudtad, hogy nemcsak a szingli 25 éves a jó munkaerő?
Képezd az 50-es munkavállalóidat is, nyújts nekik lehetőséget az új technikák megismerésére! Támogasd a kisgyerekes szülőket, hogy találhassanak 4-6 órás állást a cégednél, vagy home office lehetőséget kaphassanak! Ne ülj fel a sztereotípiáknak, adj esélyt! Gyűlöld a túlórát, ami miatt a munkavállalóid este 8-ra esnek haza és boldogtalanul fognak belekeseredni az életükbe és semmi energiát nem fektetnek többé a céged jó működésébe.